Innovationslab: Hållbar coworking!
Hållbarhet har varit på agendan de senaste åren och blir alltmer affärskritiskt. De företag som ännu inte har synkat ett hållbarhetsarbete till affärsstrategin missar de möjligheter som framtiden erbjuder. Att spana på framtiden och försöka förstå hur den kommer att påverka företaget är grunden i allt utvecklingsarbete. Ni har hört det förr, utan spaning – ingen aning.
Utan spaning – Ingen aning
Att kontinuerligt skaffa sig djupa insikter om kundernas beteenden, hur de förändras, om värderingsförflyttningar och varför människor inte gör som de säger att de ska göra, är kritisk information som ger oss chans att i god tid skapa mervärden i våra tjänster och produkter.
Insiktsarbete kräver ingen stor budget eller omfattande innovationsavdelning utan passar även det lilla företaget med begränsade resurser. Det är i de kontinuerliga samtalen med intressenterna arbetet börjar.
Ett bra exempel på det är Great Hubs löpande dialog med sina medlemmar. I den kontinuerliga kontakten så skaffar sig Great Hub insikter i vad som är viktigt för medlemmarna och kan ur dessa dialoger möta upp medlemmarnas förväntningar. Det är en ständigt pågående process som präglas av närvaro och nyfikenhet och som strategiskt omvandlas till kundnytta och en konkurrensfördel. Ett smartare sätt att jobba helt enkelt!
Det är i de kontinuerliga samtalen med intressenterna arbetet börjar.
Tidigare i höst fick vi möjlighet att tanka ur våra insikter i en innovationslab på temat Hållbar coworking. Vi diskuterade bland annat: Vad är ett hållbart arbetsliv? Vilka mervärden skapar en hållbar coworking? Hur ska hållbarhetsarbetet jacka in i affärsmålen?
När insikterna är ihopsamlade kan de omvandlas till avsikter och ”provtryckas” hos medlemmarna. Var noga med att inte gå på lösningen direkt utan ägna tid åt att testa hypoteserna. Testa. Dra lärdomar. Justera. Repeat. Det är så en hållbar coworking växer fram!
/ Maria Almquist, Consoll
Maria Almquist är konsult inom affärsutveckling med fokus på hållbarhet och innovation. Consoll vänder sig till små- och medelstora företag som vill förstå framtiden, hur den kommer att påverka företaget och hur man kan förbereda sig. Consoll erbjuder workshops, föreläsningar och konsultation.
Läs mer om Consoll på www.consoll.se eller kontakta Maria Almquist på maria.almquist@consoll.se.