MEMBER MONDAY - Marlene på FKON - Great Hub

MEMBER MONDAY – Marlene på FKON

Äntligen måndag och dags att säga hej till en av Great Hubs medlemmar. Möt Marlene, företagaren som gillar resor och vin i kombination och är ett proffs på kvalificerat sälj. Häng med så får du lära dig några av knepen…

Hej Marlene! Du är delägare i företaget FKON som firade 10 år i mars 2020. Vad gör ni på dagarna?
FKON är ett konsultbolag inom business to business (B2B). Vi hjälper företag att utveckla sin försäljning. Det kan handla om att hitta nya marknader, gå in som en extra säljresurs eller att bistå det befintliga säljteamet med säljstrategier.
Hur är det att jobba på det sättet?
Det roligaste är variationen. Eftersom vi jobbar med många olika kunder i olika segment så blir en dag aldrig lik en annan. Sedan är det klart att jag gillar utmaningar och är målinriktad. Det är två viktiga egenskaper om du ska jobba med sälj.
Kan du ge exempel på några uppdrag du jobbar med?
Vi verkar inom alla branscher, så länge det är B2B. Just nu så jobbar jag med att sälja it-system, mediaförsäljning och som sales manager åt ett exklusivt affärsnätverk med medlemsrekrytering och andra aktiviteter som finns här lokalt. Vi jobbar med kunder över hela Sverige.

För många kan sälj kännas som det svåraste och jobbigaste med att driva eget, men ni har gjort det till er affärsidé. Så för dig är säljet grejen, eller?
Jag gillar när det är skarpt läge, att driva affären till avslut. Men det är klart att även jag har dagar då det går tungt. Så det gäller att samla på sig adrenalinkickar från tidigare avslut och låta de ge energi in i nya affärer. Du kan jämföra det med träning, kickarna från tidigare resultat gör att du fortsätter nöta på med vardagsträningen.  

Vilka är de stora trenderna inom försäljning?
Trenden med digitaliseringen är såklart även tydlig inom försäljning. Jag har exempelvis alltid jobbat mycket med videomöten, men det märks att fler och fler har blivit bekväma med formatet.
Att forma nya samarbeten är en annan trend. Många företag väljer att ta in en extern resurs, som jag, istället för att anställa. Företaget vet att de får en erfaren säljare med kort startsträcka. Jag jobbar till största delen på provision så företagen som anlitar mig tar ingen risk, utan betalar när det blir avslut och ger dem affärer.

”DET VORE KUL ATT HJÄLPA FLER LOKALA OCH REGIONALA FÖRETAG ATT DRIVA SIN FÖRSÄLJNING. ”


Hur väljer du vilja uppdrag du tar dig an?
Vi vill alltid skapa bra samarbeten och kundrelationer så att vi känner och tror på företaget och dess produkter är viktiga.  Frågor som om vi kan växa vidare och utvecklas med uppdragen blir viktiga. Även hur mycket vi kan vara med och påverka försäljningsstrategin. Vi lägger mycket engagemang och tid på varje kund så att det måste finnas en balans mellan tiden och engagemanget som vi lägger kontra vad uppdraget kan generera i intäkter för oss.

Du äger FKON tillsammans med din pappa Rolf och företaget firade, som sagt, 10 år i mars. Hur är det att jobba tillsammans?
På det stora hela har det alltid fungerat bra. Fördelen är att vi förstår varandra och nackelen är att vi kan bli för personliga. Men tipset till andra som funderar på att jobba med en närstående är att ha tydliga regler. Vi pratar exempelvis aldrig jobb när vi ses tillsammans med andra familjemedlemmar, de skulle familjen aldrig stå ut med.

Vad ger dig en riktig BOOST?
Jättestora affärer såklart! Men ofta tar stora avslut som exempelvis it-system flera månader innan de går i lås så det är ganska långt mellan gångerna. I mindre affärer får jag en boost av att lyckas komma till avslut med kunder som uppdragsgivaren eller andra initialt tänker ” de kommer aldrig att köpa eller vara intresserad”.

Vad gör du efter ett lyckat avslut?
Då brukar jag fira med att unna mig något till mig själv. En behandling, kläder eller kanske en inredningsdetalj. Det är viktigt att fira sina framgångar och att uppmärksamma att det gått bra. Det gör dig till en bättre och mer motiverad säljare!  

Privat då, du gillar att resa och viner, men framförallt att kombinera de två. Berätta mer.
Eftersom jag är intresserad av viner och gillar att resa så har det blivit lite av min grej att åka på vinprovningar när jag är på semester. Jag har besök vingårdar i Frankrike, Italien och Sydafrika.
Någon favorit?
Vårt besökt på en Pinotage gård i Sydafrika. Det var någonting med kombinationen av vinerna och miljön som gjorde den oförglömlig. Men ska jag välja en favoritresa så blir det kryssningen i Karibien.

Men just nu blir det inte så mycket resor?
Jo, faktiskt men inte på samma sätt. Vi ville att barnen skulle få se mer av Sverige , så vi är sedan ett år tillbaka husvagnsägare. Vi köpte husvagn redan innan Coronan, men det blev ju en bra tajming på det köpet. Så i sommar hann jag testa ett par campingar i Sverige med familjen och jag är faktiskt positivt överraskad.

”MÅNGA FÖREAG VÄLJER ATT TA IN EN EXTER RESURS, SOM JAG, ISTÄLLET FÖR ATT ANSTÄLLA. FÖRETAGET FÅR EN ERFAREN SÄLJARE MED KORT STARTSTRÄCKA. ”


Vad önskar du inför framtiden?
Det vore kul att hjälpa fler lokala och regionala företag att driva sin försäljning. Vi har mest kunder i södra Sverige och en av anledningarna till att vi valde Great Hub var för att utöka vårt nätverk i Umeå och Västerbotten. Det har redan gett resultat, men finns det fler företag som kan tänkas behöva vår hjälp är vi intresserade av att jobba mer lokalt.

Förutom nätverket, finns det fler anledningar till att ni väljer Great Hub?
Som ett litet bolag så är det framför allt det trevliga sociala umgänget. Att det finns en gemenskap som vi kan ta del av. Men också feelingen på hubben, de trevliga lokalerna och läget i City. Sedan uppskattar jag att allt är så ordnat runtomkring, med semlor på semmeldagen, fika, AW och annat som händer med jämna mellanrum. Och nu även digitalt när vi inte får ses fysiskt.

Till sist, om du ska tipsa om ett vin, vad blir det då?
Då blir det rött, från Spanien och druvan rioja. Men de tre kan det (nästan) aldrig bli fel!

Tack för en trevlig intervju! Vill du som läser prata mer om försäljning eller utbyta vintips med Marlene? Hör av dig till marlene.haraldsson@fkon.se eller på 070-303 46 49.

Läs mer från Great Hub

Tina Jonsson, ASM Event är finalist i Umeågalan: ”Umeå var en naturlig del av vår expansionsstrategi”

Tina Jonsson, ASM Event är finalist i Umeågalan: ”Umeå var en naturlig del av vår expansionsstrategi”

Från Umeå till Stockholm, och tillbaka igen. Med sig i bagaget har den nyblivna Great Hub-medlemmen Tina Jonsson ett framgångsrikt företag med stora framtidsplaner. Och som om inte ...
Läs mer

Att expandera sin verksamhet på ny ort via coworking

Att expandera sin verksamhet på ny ort via coworking

Norrland är full av potential och möjligheter. Med en tredjedel av Sveriges hela yta och progressiva städer som ständigt växer finns det gott om möjligheter att framgångsrikt etablera ...
Läs mer
Rulla till toppen